THE USE OF NEW MEDIA IN PROMOTING THE SANG HYANG DEDARI DANCE AS A TOURIST ATTRACTION

A.A. Ngurah Oka Suryadinatha Gorda, A.A. Istri A. Maheswari, Ni Putu Yunita Anggreswari

Abstract


Tourism is the driving force for the economy of people in Bali. The attraction of Bali tourism is the diversity of arts and culture. One of the most well-known to foreign countries is Sang Hyang Dedari dance which has now been declared an intangible world heritage by cultural, educational and scientific organizations of the United Nations (UNESCO). The Sang Hyang Dedari dance is a sacred dance in Karangasem Regency, so that many foreign tourists who come to watch this dance, researchers from various parts of the world participate in examining the sacredness of this dancing Sang Hyang Dedari. The familiar dancing of Sang Hyang Dedari is certainly inseparable from the role of new media. This new media is a combination of audio, video and text that has become digital inside. For this reason, this research will discuss new media in the promotion of local culture-based regions. This research uses descriptive research using qualitative methods. Data collection techniques in this study were carried out with four stages namely data collection, data reduction, data display and conclusion drawing. The result of this research is that New Media plays a very important role in promoting the Sang Hyang Dedari dance

Keywords


New Media, Promotion, Tourism & Culture

Full Text:

PDF

References


Asriady, I. (2016). Strategi Pengembangan Obyek Wisata Air Terjun Bissapu di Kabupaten Bantaeng. Skripsi (Tidak Diterbitkan). Makassar: UNHAS

Bogdan dan Taylor. 1975. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remadja Karya

Bungin Burhan. Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media. 2004.

Damanik, Phil Janianton. 2013. Pariwisata Indonesia : Antara Peluang dan Tantangan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Effendi Agus, Astuti Puwani Indri, Rahayu Nuryani Tri. Analisis Pengaruh Media Baru Terhadap Pola Interaksi Sosial anak di Kabupaten Sukoharjo. Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo.2017.

Gunawan, Imam. Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara. 2013.

Hamidi. Metode Penelitian dan Teori Komunikasi. Malang: UMM Press. 2010.

Hasanah, H. (2017). Teknik-teknik Observasi (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-Ilmu Sosial). At-Taqaddum .

Hedynata Marceline Livia, Radianto Wirawan E.D. Strategi Promosi dalam Meningkatkan Penjualan Luscious Chocolate Potato Snack. Universitas Ciputra. 2016.

Kristiningrum, Nur Dwi. 2014. Heritage Tourism dan Creative Tourism : Eksistensi Pasar Seni (Central market) di Malaysia sebagai salah satu pasar bersejarah.Jurnal Hubungan Internasionaltahun VII, No.1 Januari-Juni 2014.

Kristanto, V. H. (2018). Metodologi Penelitian Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah (KTI). Yogyakarta: CV Budi Utama.

McKercher B, du Cros H. 2002.Cultural Tourism:Partnership between Tourism and Cultural HeritageManagement. Haworth Press, Binghamton, NY.

McQuails Denis. Teori Komunikasi Massa. Jakarta:Salemba Humanika. 2011.

Nasiwan, dkk. 2012 Hak Asasi Manusia-Hakekat, Konsep & Implikasinya dalam Perspektif Hukum & Masyarakat.: PT Refika Aditama, cetakan ketiga. Bandung.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 50 tahun 2011 tentang Rencana Induk Pembangunan Kepariwisataan Nasional Tahun 2010-2025.

Permana Rangga Saptya Mohamad, Mahameruaji Jimi Naratoma. 2019. Strategi Pemanfaatan Media Baru Net Tv. Universitas Padjajaran Bandung. 2019.

Puspita Yesi. Pemanfaatan New Media dalam Memudahkan Komunikasi dan Transaksi Pelacur Gay. Universitas Andalas. 2015.

Usman, Husaini dan Purnomo Setiady Akbar. Metodelogi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara. 1995.

Semiawan, C. R. (2010). Metodei Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik dan Keunggulannya. Jakarta: Grasindo.

Siregar Ellanda Amdarini Siregar. Perbandingan Media Konvensional dan New Media terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi. Universitas sumatera Utara.2014.

Sutopo. Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: Sebelas Maret University Press. 2012.

Tasruddin Ramsiah. Strategi Promosi Periklanan yang Efektif. Makassar: UIN Alaudin. 2015.

Undang-undang Nomor 10 tahun 2009 tentang Kepariwisataan.

Wahono, Tri. (2015, Desember 3). Ini 9 Tari Bali yang Ditetapkan UNESCO Jadi Warisan Budaya Dunia Tak Benda, retrieved from https://regional.kompas.com.

Warpindyastuti Lady Diana, Sulistyawati Meiva Eka Siri. 2018. Pemanfaatan Teknologi Internet Menggunakan Media Sosial Sebagai Sarana Penyebaran Informasi dan Prmosi Pada MIN 18 Jakarta. AMIK BSI Bekasi.

Yusuf, A. M. (2014). Kuantitatif, Kualitatif, & Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.




DOI: https://doi.org/10.33758/mbi.v14i9.495

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


____________________________________________
MEDIA BINA ILMIAH

ISSN 1978-3787 (print) | 2615-3505( online)
Published by BINA PATRIA | Email: laloemipa@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats