EVALUASI AKHIR STRATEGI KOMUNIKASI STASIUN RADIO DALAM MENGHADAPI KONVERGENSI MEDIA (Studi Kasus Pada PT. Radio Tjandra Buana Suara FM Cianjur)

Pupu Jamilah, Yessi Sri Utami, Endrian Kurniadi

Abstract


This study aims to determine the communication strategy of Radio Tjandra FM Cianjur in facing media convergence. The subjects of this study consisted of 6 employees who knew the strategy and implementation of media convergence on Tjandra FM Cianjur radio, either as policymakers or policy implementers in the field. The basis of the theory used is New Media by Pierre Levy. This research uses qualitative research methods with a case study approach. Data collection activities used were interviews, observation, and documentation.

The results of this study found that to adapt to current technological advances, namely the internet. (1) Tjandra FM Radio converges media by combines conventional media with internet media. That is, not only doing on air but also marketing content through social media, such as Facebook, Twitter, Instagram, websites, and radio streaming applications. (2) Tjandra FM Radio branding audiences for promotion and image building. The strategy is carried out by not only broadcasting on air but also off-air using OB Van (On Board Van), as well as being an event organizer at an event.


Keywords


Communication Strategies, Qualitative & Media Convergence.

Full Text:

PDF

References


Ardianto, Elvinaro., dkk. (2007) Komunikasi Massa Suatu Pengantar Ed. Revisi. Bandung: Remaja Rosdakarya

Bungin, Burhan. (2008). Sosiologi Komunikasi : Teori, Paradigma dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat. Jakarta : Kencana Prenada Media Grup

Cangara, Hafied. 2007. Pengantar Ilmu Komunikasi. PT Raja Grafindo Persada,Jakarta.

Effendi, Onong Uchjana. (2006). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Effendi, Onong Uchjana. (2003). Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung: PT. Citra Aditya Bakti.

Herdiansyah, Haris. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Jakarta :Salemba Humanika.

Jenkins, Henry. (2006). Convergence Culture, Where Old and New Media Collide, New York University.

McQuail, Denis. (2011). Teori Komunikasi Massa Mcquail Edisi 6 Buku 1 (Terj.). Jakarta: Salemba Humanika

Moleong, Lexy J. (1989). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rev.ed. Bandung: Remaja Rosdakarya

Mulyana, Deddy. (2001) Metodologi Penelitian Kualitatif, Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurudin. (2007). Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada

Sugiyono. 2016. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Sutopo, H.B. (2002). Metode Penelitian Kualitatif Dasar Teori dan Terapannya Dalam Penelitian. Surakarta: Sebelas Maret Universitas Pres

Akbar.2017. Konvergensi Media Menurut Para Ahli dan Pengaruhnya kepada Khalayak. Tersedia (Online):

https://pakarkomunikasi.com/konvergensi-media.(19 Desember 2018)

Tim Penulis. 2013. Konvergensi Media. Tersedia (Online) : https://meiditriadisurya.wordpress.com/2013/12/26/konvergensi-media/ (19 Desember 2018)

PROMEDIA, Volume Ke- 3, No. 2, 2017, Pramuningrum, dkk, Strategi City, 162-182

Claudione, Abigail. (2017). Penggunaan Media Sosial sebagai Strategi Konvergensi pada Radio di Salatiga Fm, Radio Zenith Fm, dan Radio Elisa Fm. Fakultas Ilmu Komunikasi Fakultas Sosial dan Ilmu Komunikasi Universitas Kristen Satya Wacana : Salatiga

Rizky Perdana, Firza. (2016). Upaya Faduka Fm dalam Mepertahankan Eksistensi Fungsi Sosial Radio di Era Konvergensi Media. Fakultas Dakwah Institut Agama Islam Negeri : Purwekerto.

Sugiya, Aritasius. (2012). Strategi Tranformasi Konvergensi Media : Studi Kasus Grand Strategy Harian Kompas. Tesis Magister, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, Jakarta

Triyono. (2010). Strategi Radio Global Fm dalam Meningkatkan Kualitas Penyiar. Fakultas Dakwah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga : Yogyakarta.

Trinoviana,Anindita.(2017).Strategi Konvergensi Radio Sebagai Upaya Perluasan Pasar Audience dan Iklan.Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Indonesia : Yogyakarta.

Azhari, Riza. (2019. Juli 21). Strategi Komunikasi Radio Dalam Menghadapi Konvergnesi Media. (Dewi Sinta Lestari, Pewawancara)

Fiky.(2019. Juli 07). Strategi Komunikasi Radio Dalam Menghadapi Konvergensi Media.(Dewi Sinta Lestari,Pewawancara)

Gita. (2019. Juli 01). Strategi Komunikasi Radio Dalam Menghadapi Konvergensi Media.(Dewi Sinta Lestari, Pewawancara)

Mahmud (2019. Juli 31) Strategi Komunikasi Radio Dalam Menghadapi Konvergensi Media.(Dewi Sinta Lestari, Pewawancara).

Nurcahya, Mita. (2019. Juni 25). Strategi Komunikasi Radio Dalam Menghadapi Konvergensi Media.(Dewi Sinta Lestari, Pewawancara).

Yoga. (2019. Juni 25). Strategi Komunikasi Radio “Tjandra FM” Dalam Menghadapi Konvergensi Media.(Dewi Sinta Lestari, Pewawancara).




DOI: https://doi.org/10.33758/mbi.v15i2.813

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


____________________________________________
MEDIA BINA ILMIAH

ISSN 1978-3787 (print) | 2615-3505( online)
Published by BINA PATRIA | Email: laloemipa@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats