BRANDING “HALAL TOURISM” ANTARA HEDONISME DAN UTILITARIANISME PARIWISATA LOMBOK
Abstract
Sejak 2015 berbagai penghargaan telah diraih dengan branding “Halal Tourism” seperti, The World’s Best Halal Tourism Destination dan The World’s Best Halal Honeymoon Destination pada acara World Halal Travel Award, Uni Emirate Arab. Tahun 2016, kembali meraih World’s Best Halal Beach Resort, Novotel-Lombok sebagai pemenangnya, World’s Best Halal Travel Website. Permasalahan yang kemudian muncul adalah ketika pilihan hedonisme (sikap pelanggan) sudah terbentuk menjadi perilaku, namun kesiapan destinasi dalam memberikan produk dan pelayanan halal atau aspek utilitirianisme-nya belum siap (masih negatif), ini yang kemudian menjadi permasalahan serius. Menurut hemat penulis, yang terjadi saat ini adalah pariwisata halal di Lombok. Dengan demikian, tujuan dari makalah ini adalah menganalisis kesiapan destinasi dari aspek pengantaran produk dan pelayanan wisata halal dengan mendasarkan pada aspek hedonisme dan fungsional (utilitirianisme) infrastruktur wisata halal di Pulau Lombok dan menganalisis dampak branding halal tourism terhadap daya saing destinasi. wisata halal di Pulau Lombok yang dihadapkan pada pilihan hedonisme dan utilitirianisme maka dapat disimpulkan untuk tujuan jangka panjang, pembentukan sikap pelanggan, pencitraan destinasi, reputasi, loyalitas, dan daya saing) pilihannya hedonisme sangat tepat sedangkan untuk tujuan jangka pendek (perbaikan kualitas produk dan pelayanan) wisata halal dengan pilihan utilitarianisme juga menjadi pilihan yang efektif dan efisien.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akvile Cibinskiene, Gabriele Snieskiene, 2015. Evaluation of City Tourism
Competitiveness. Procedia-Social and Behavioral science 213 (pp.105—110).
Angelkova, T., et al., 2012. Sustainability and Competitiveness of Tourism.
Procedia-Social and Behavioral Science 44 (pp.221—227).
Battour, M, and Ismail, M.N. 2016. Halal tourism: Concepts, practises, challenges and future. Journal of Tourism Management Perspectives. Vol.19, Part B, (150-154).
Çal, Betül and Adam, Richard. 2014. The Effect of Hedonistic and Utilitarian
Consumer Behavior on Brand Equity: Turkey-UK Compariosn on Coca Cola. Journal of Social and Behavioral Sciences 150 (pp.475—484).
El-Gohary, H. 2016. Halal tourism, is it really Halal?. Journal of
Tourism Management Perspectives. Vol. 19, Part B, (124-130).
Farahani, H. Z and Henderson, J.C. 2010. Islamic Tourism and Managing
Tourism Development in Islamic Societies: The Case of Iran and Saudi Arabia. International Journal of Tourism Research, 12, 79—89.
Foroudi, Pantea, et al., 2018. Promising the Dream: Changing destination image
of London through the effect of website place. Journal of Business Research. 83 (97—110).
Jaelani, A. 2017. Industry Wisata Halal di Indonesia: Potensi dan Prospek. MPRA
Paper No. 76237. Available at: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/76237
Martinez,R.M., et al., 2014. Public Policies and Tourism Marketing: An Analysis
of the Competitiveness on tourism in Morelia, Mexico and Alcala de Henares, Spain. Journal of Social and Behavioral Science 148 (2014) 146—152.
Mohsin, A., et al., 2016. Halal tourism: Emerging opportunities. Journal of
Tourism Management Perspectives. Vol. 19, Part B, (137-143).
Mathew, P.V., and Sreejesh, S. 2017. Impact of responsible tourism on destination
sustainability and quality of life of community in tourism destinations. Journal of Hospitality and Tourism Management, 31 (2017), 83—89.
Ryglova,K., et al., 2015. The Quality as a Competitive Factor of the
Destination. Journal of Economics and Finance 34 (pp.550—556).
Samori, Z. N., et al., 2016. Current trends on Halal tourism: Cases on selected Asian countries. Journal of Tourism Management Perspectives. Vol. 1, Part B, (131-136).
DOI: https://doi.org/10.33758/mbi.v13i7.213
Refbacks
- There are currently no refbacks.
____________________________________________
MEDIA BINA ILMIAH
ISSN 1978-3787 (print) | 2615-3505( online)
Published by BINA PATRIA | Email: laloemipa@gmail.com
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats